Rychlovlaky šinkansen jsou známé tím, že jsou velmi rychlé a přesné. Pokud budete v Japonsku pobývat déle, doporučujeme využít raději služby šinkansenů, nežli cestování letadlem. Ušetříte tím čas a nemusíte se na letišti zdržovat odbavováním.
TYPY ŠINKANSENŮ
Šinkanseny zahrnují přibližně 14 % z celé železniční sítě v Japonsku. V současné době existují čtyři typy šinkansenů. Ve spoustě stanicích můžete nastoupit do šinkansenu Kodama, zatímco Hikari staví pouze na hlavních nádražích. Typ Cubame můžete vidět pouze v Kjúšú, a pro movitější je tu nejrychlejší z šinkansenů Nozomi.
HISTORIE
První jízda šinkansenu, který byl veřejností pojmenován jako „bullet train“, se uskutečnila v roce 1964. Vlak vyrazil z tokijského hlavního nádraží zrovna, když se konaly olympijské hry. I když už to nejsou nejrychlejší vlaky na světě, japonská společnost je považuje za symbol houževnatosti a rozvoj hospodářství.
KOLIK STOJÍ JÍZDA?
Pokud se chystáte využít služby šinkansenu, budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Nicméně porovnáte-li cenu s výkonem a pohodlím při cestování, zjistíte, že to odpovídá. Navíc určitě oceníte přesnost a vysokou frekventovanost spojů. Pro turisty je nejvýhodnější pořídit si tzv. JR Pass, který stojí přibližně 5 000 Kč na 7 dní cestování po Japonsku bez omezení. Plánujete-li pouze jednu cestu, například z Tokia do Nagoi, zaplatíte za jízdenku cca 11 000 jenů, přibližně tedy 2 500 Kč.
JAK TO FUNGUJE?
Příjezdy a odjezdy všech vlaků jsou zobrazovány i hlášeny v angličtině. Souprava je velmi přesně přistavena k vyznačeným místům na nástupišti. Na peronu jsou barevně odlišené pruhy, které oddělují nástupiště cestujících s rezervací od té pro cestující bez rezervace.
Přednost mají cestující s rezervací a cestující bez rezervace nastupují po nich, dokud se v soupravě nevyčerpají všechna místa. Po zaplnění všech míst si musí cestující počkat na další soupravu, která jede za 30 minut. Nikdo nepředbíhá a všichni tento systém dodržují.